Az őz
A legnagyobb hatással Az őz volt rám Szabó Magda eddig
olvasott könyvei közül.
Amikor megláttam, hogy a Rózsavölgyi Szalonban a világon
először színpadra viszik, azonnal eldöntöttem, hogy megnézem. És azt is, hogy ha
nem találok az ismerőseim között olyat, aki olvasta, akkor inkább egyedül
megyek. Így is lett. És amikor megvettem a jegyet, úgy éreztem, jól döntöttem.
Szabó Magda történetei befelé fordulást kívánnak, és kiváltképp egy ilyen
mesterművet, mint Az őz, nem lehet hirtelen, vélt vagy valós felismerések,
megjegyeznivalók műsor alatti suttogásával megérteni. Csak egyedül, kifelé
figyelve és befelé fordulva.
Mostanra már magabiztos vagyok az egyedüli programokban, de
a Rózsavölgyi azért jelentett némi kihívást, hiszen nem egy hagyományos
színház. Nem lehet úgy elveszni az emberek között, mint egy moziban. Amikor az
ültetőnéni egy anyuka és felnőtt lánya asztalához terelt, csakhamar be is
mutatkoztunk, és szinte csak a műről beszélgettünk a szünetek alatt. Rövid idő
alatt elillant a szorongásom, és megilletődve néztem a darabot. A második
felvonásra magam mellé is készítettem egy csomag zsepit, de végül az utolsó
jelenetnél sikerült lenyelnem a könnyeimet. A társaságomnak nem.
Az előadás után a páromhoz mentem, aki egy ponton értem jött
kocsival. És azon tűnődtem, vajon mi lesz most. Csendben, magam elé bámulva
ültem a buszon, és nem tudtam, mit fogok neki mondani. Hogy most nem tudok
szólni, mert nem tudom, mit is érzek? Hogy rájöttem dolgokra, csak éppen nem
tudom megérteni őket? Hogy annyi érzés dübörög a felszínen erősen, vadul, de
csak a szívem érti, az eszem nem?
Mondják, hogy Az őz az irigység regénye, de szerintem inkább
az emberé és a szerelméé. Vagy az is lehet, hogy aminek Szabó Magda szánta,
annak én még nem értettem meg, és egyelőre egy másik szinten az enyém. De az is
lehetséges, hogy nemcsak a szerelem és a gyűlölet, de a szerelem és az irigység
között is fátyolvékony a határ.
Nagy Mari alakítása és a Rózsavölgyi arisztokrata, öreges
bája miatt végig a torkomban volt egy gombóc, mert folyamatosan az imádott
Nagymamám járt a fejemben. Vajon ő mit mondana nekem erről? Hiszen olvasta, én
miért nem tudtam még akkor elolvasni, amikor élt? Szerinte is a szerelemről
szól, vagy a vad irigységről? Ó, Mami, bárcsak tudnám, mit gondolsz.
A darab, csakúgy, mint a könyv, egy nagy kérdést és ezer
lehetséges választ hagyott a lelkemben. És aztán arra gondoltam, hogy az
emberiség igazán nagy kérdéseit talán nem is lehet ésszel megválaszolni, csak
szívvel. És hogy amit érzek, az valós válasz, az A válasz arra, hogy mit is
akart Szabó Magda leírni Encsy Eszter szívszorongató monológjában. Azt, hogy igazán,
a szívet kitárva szeretni csak úgy lehet, ha vállaljuk a fájdalmat. Soha, senki
nem lesz oly’ tökéletes, hogy ne okozna törést, sőt borzalmat. És hogy hiába
tudjuk ezt, mégis megtesszük. Ahogyan a Tövismadarakban is, a legenda szerint a
tövismadár feláldozza magát gyönyörű énekéért, és bár tudja, hogy meg fog halni,
mégis megteszi. Ahogyan az ember is. Nincs menekvés, nincs kerülőút, az ember
szomjazik a boldogságra és a szeretettségre, és ezért saját szívét hajlandó
feláldozni, és csak reméli, hogy valójában épen megússza.
Hogy nincs az a szeretet, ami legalább egyszer ne fájna majd
keservesen, és amire nincs gyógyír, csak egy: az utánahalás. Elengedni nem
lehet, csak megígérni, hogy egyszer még találkozunk. Hogy hiába a sok nehéz közös
pillanat, a sok válság, a mélypontok, a gyűlölet – mégis megtesszük, mégis
szeretjük, mert így kell ennek lennie, ilyennek akarta az Isten, és mert
hisszük, hogy örökké együtt leszünk. Akarjuk, hogy így legyen. Bárhogyan is van
valójában.
Ahogy megérkeztem, leszálltam a buszról, a fülhallgatómban
lágy zongorazene szólt. Közelítettem az autóhoz, óvatosan koppant a csizmám
sarka a havas járdán. Tudtam, hogy a szívem keservesen nyitva ennek az
embernek, és a világ természete szerint élünk majd mi is. És amikor eljön az a
pont, amikor kihűl a kéz, majd megígérjük talán, hogy jövünk majd. Jövünk.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése